Asiakaspalvelu työharjoittelu vaatekaupassa 7.1-3.2.2015
7.1.2015
Ensimmäinen päivä työharjoittelu paikalla, olen vaatekaupassa harjoittelijana. Jännittää etukäteen paljon mutta helpottaa nopeasti kun huomaan miten kivaa siellä on. Tänään aloitti myös toinen uusi harjoittelija.
Aluksi tulee paljon uutta, käymme läpi kaikki osastot ja puhumme vähän siitä mitä tää jakso tulee sisältämään. Kun perusasiat on käyty läpi pääsemme aloittamaan työt, minun ensimmäinen tehtävä on alusvaateosaston siistiminen. Sain opastusta miten rintaliivit pitää roikkua henkareissa, ja ei kun menoks. Huomasin miten paljon ihmiset sotkevat kauppaa ja miten monet asiakkaat yrittävät laittaa vaatteet/rintaliivit takaisin siististi mutta epäonnistuvat siinä. Tunti meni ennen kun alue oli siisti.
Seuraava tehtävä oli e-koulutus. Mun perehdyttäjä sanoi että siinä voi mennä n.6h joten olin varautunut kaikenlaisiin tehtäviin. Siinä käytiin läpi kaupan työskentelytavat, tavoitteet, turvallisuus, kassajärjestelmää ja tuotteet. Viimeinen osio osoittautui vaikeimmaksi mutta myös kiinnostuvimmiksi. Siinä kerrottiin kaikista farkkumalleista, rintaliivimalleista ja lastenvaatteista.
Rintaliivit osoittautuivat haastaviksi, piti opetella 13 mallia ja niiden nimet ulkoa...
Huomenna olis tiedossa lisää koulutusta.
8.1.2015
Tänään minulla oli sovituskoppivuoro, mitä tarkoitti että olin koko päivän vastuussa sovituskopeista ja niiden siivoamisesta. Aamulla aloitin viemällä eiliset sovitusvaatteet paikoilleen ja siivoamalla alusvaateosaston. Tässä ei mennyt kauan joten kävin pyytämässä lisää tehtäviä. Loppupäivän olin sitten myymäläpäällikön apuna kassalla, sain kokoajan pieniä tehtäviä häneltä esim. hinnoittelin ale-tuotteita, tein hintalappuja ja laitoin hälytykset uusiin vaatteisiin. Kävin siinä samalla aina välillä sovituskopeissa vilkaisemassa jos joku olisi jättänyt jotain vaatteita sinne. Näin päivä kului nopeasti ja kivasti :)
9.1.2015
Aloitin päivän tekemällä koulutukset loppuun ja sen jälkeen olin loppupäivän myymäläpäällikön kanssa kassalla. Sain hälyttää vaatteita, viedä vaatteita takaisin paikoilleen ja hinnoitella tossuja ja sukkia tarjouslapuilla. Käsittelin paljon eri materiaalisia tuotteita joten sain kivasti kerrata mun materiaali tuntemus. Yksi uusi kuitu tuli myös opittua, hälytin alushousut joissa oli modaali. Googlasin tämän ja se on samankaltainen kuitu kuin viskoosi, eli tehty selluloosasta. En kuitenkaan ostaisi sellaisia alushousuja koska en tykännyt materiaalista. Seurasin myös myymäläpäällikön työskentelyä kassakoneen kanssa, hänellä oli vikkeläät sormet joten en aina pysynyt perässä mutta maanantaina sit vähän hitaammin :)
VIIKKO 1
Viihdyn todella hyvin vaatekaupassa. Opin niiiin paljon uutta. Minulla ei ollut suuria odotuksia harjoittelujaksosta ja luulin että en oppisi mitään uutta. Olin väärässä, olen oppinut paljon lisää eri materiaaleista, nähnyt uusia ideoita ja saanut uuden näkemyksen vaatteisiin. Aikaisemmin olen työskennellyt elintarvikeiden parissa, ja siksi tiedän vähän enemmän niistä kuin useimmat, nyt saan tilaisuuden oppia lisää vaatteista.
Nyt tiedän esim. että vaatteet ei voi laittaa henkariin roikkumaan miten tahansa ja että asiakkaat sotkevat kauppaa paljon.
12.1.2015
Tänään en päässytkään kassalle vaan olin sovituskopeilla koko päivän. Päivä meni nopeasti vaikka ei ollut sen kummoisempia tehtäviä, vein vaatteet takaisin paikoilleen ja hälytin uusia tuotteitta. Autoin yhtä rouvaa valitsemaan vaatteita hänän lapsenlapselle, ihanaa kun voi tarjota erilaisia vaihtoetoja niin että joku toinen on siihen tyytyväinen.
13.1.2015
Vihdoinkin pääsin harjoittelemaan kassalla, oli tosi kivaa. Järjestelmän käyttö oli helppoa, joten ei kestänyt kauan ennen kuin minut jätettiin kassalla yksin. Myymäläpäällikkö oli kyllä jossain lähellä, mutta hän ei seisonut vieressäni katselemassa. Kassatyöskentely meni todella helposti, muistin kaikki vanhat jutut mm. ystävällinen palvelu ja kanta-asiakaskortin kyseleminen. Uusi asia oli hälyttimien poistaminen ja myös muistaa tehdä sitä.
14.1.2015
Tänään sain käyttöä turvallisuuskoulutuksesta, kaupassa sammui kaikki valot yhtäkkiä. Oli aika pimeätä, mutta asiakkaat eivät kauheesti välittäneet siitä. Moni tuli kassalle maksamaan ostoksiaan ja minä yritin myydä siinä pimeydessä. Taskulamput olivat hyvin esillä ja henkilökunta tiesi mitä tehdä. Yritimme saada asiakkaat ulos kaupasta, mutta jono oli "pitkä" ja ennen kuin kaikki olivat maksaneet lamput palasivat vähitellen. Koulutuksesta oli ollut hyötyä, tiesin miten toimia tällaisessa tilanteessa. Olemme puhuneet paljon varkaista ja varastamisesta ja eilen kauppakeskuksen vartija tuli sanomaan että he olivat ottanut kiinni varkaan. Asiakas oli varastanut yhden korun meidän kaupasta.
15.1.2015
Aamu alkoi varastokierroksella kauppakeskuksen alakerrassa. Varasto oli aika pieni ja siellä ei ollut niin paljon tavaraa täällä hetkellä. Meillä oli mukana rekillinen vaatteita jotka eivät mahtuneet kauppaan ja olivat siksi menossa varastoon. Vaatteilla oli omat paikat missä roikkua ja kaikki piti merkata hyvin, jotta varastoon ei jäisi jotain vaatteita piiloon. Kaupalla on hyvä järjestelmä joka huolehtii että varastosta tuodan sellaisia tuotteita jotka on myyty viikon aikana. Minua kiinnostaa kovasti tällaista nippelitietoa kaupan toimintatavoista. Olenkin kysynyt paaaaljon kysymyksiä myymäläpäälliköltä ja hän vastailee mielellään minulle.
16.1.2015
Perjantai oli aika normi päivä, olimme toisen harjoittelijan kanssa kassalla. Hälytimme tuotteita ja meidän tehtävä oli myös sovituskoppien siivoamisen. Sain oppia tekemään palautuksia ja muita vähän vaikeampia juttuja kassakoneen kanssa. Alkoi tuntua että työtehtävät ovat hanskassa, osaan
suurimman osan työtehtävästäni. En ole vieläkään oppinut alennushinnat ulkoa enkä usko että tulen oppimaan niitä edes. Tuntuu siltä että numeromuistini on lomalla tällä hetkellä =)
VIIKKO 2
Viikon fiilis on iloinen, viihdyn todella hyvin vaatekaupassa. Pitkästä aikaa tuntuu kivalta olla kassalla ja palvella asiakkaita, ruokakaupan kassalla kun sitä ei voi hirveesti tehdä. Vaatteiden hälyttämisestä oppii paljon eri materiaaleista. Joten paljon on taas tullut opittua.
19.1.2015
Viikko alkoi normaalisti, olimme kassalla toisen harjoittelijan kanssa. Hän joutui kuitenkin lähtemään kotiin ruokatauon jälkeen joten jäin yksin kassalle, mutta sain nopeasti seuraa, seuraavasta kassavuorolaisesta. Tämän päivän sana oli "hälytyspiikin reikä vaatteessa". Yksi asiakas ei ostanutkaan toppiinsa kun hän huomasi miten iso reikä toppiin jäi. Olen itsekin välillä pannut merkille niitä reikiä. Jos hälytin on laitettu varovasti paikoilleen vaatteeseen ei pitäisi jäädä reikää joka lähtee purkautumaan, vaan pieni kohta missä langat ovat siirtyneet sivulle. Vaikka yrittää saada langat takaisin paikoilleen niin siihen jää usein pieni epäkohta. En ole ikinä huomannut mitään reikiä minun omissa vaatteissa, joten uskon että lankaat suoristuvat viimeistään pesukoneessa.
20.1.2015
Minun harjoittelija kaveri oli poissa tänään joten olin yksin kassalla myymäläpäälikön kanssa. Tänään oli saapunut täyttökuorma missä oli naisten vaatteitta. Täyttökuormassa on aina yksittäisiä vaatteita, yleensä kokoja jotka on myyty loppuun. Seurasin samalla kun myymälän visualisti suunnitteli kokonaisen seinän uudestaan. Näytti aika kivalta mutta vaikealta. Miten myydä vaate joka ei houkuttele yhtään? Seinästä tuli pinkki-valko-musta ja kun se oli valmis toin uusia sinapinkeltaisia tunikoita hänelle. Jo, niitä ei laitettu esille vielä =)
21.1.2015
Tänään tapahtui hauska juttu, asiakas tuli kassalle maksamaan tuotteitaan. Hänellä oli kaksi eri kokoista puseroa kädessä ja pohdiskeli kumman hän ottaisi. Hän ojensi minulle sen minkä hän aikoi ostaa ja toisen hän yritti piilottaa kassatiskin vieressä olevaan sukkahyllyyn. Siis haloo, mitä hän oikein mietti, luuliko hän oikeasti että en huomannut sitä =) Noh sanoin sit hänelle että minä voin kyllä ottaa sen toisen paidan ja viedä paikoilleen. Myyjäthän ovat siellä palvellakseen asiakkaita, joten kyllä mä on sitä mieltä että jos tulee katuman päälle ostoksista, voi hyvin ojentaa tuotteen myyjälle.
Olen oppinut uuden asian =) Osaan soittaa ketjun muihin myymälöihin! Tänään soitin Selloon ja kysin jos heillä löytyisi L koko yhdestä toppaliivistä. Eli osasin myös etsiä kassakoneelta missä liikkeessä olisi mahdollisesti L koko jäljellä. Olen kattonut puhelinta joka kerta kun se soi, mutta vielä en ole vastannut siihen, pitää varmaan kysyä että saanko vastata siihen.
22.1.2015
Aamulla oli lastenvaatteiden täyttö, sen jälkeen pääsin käsiksi kevään uutuus tuotteisiin. Oli paljon mustaa, tummansinistä ja valkoista, vielä ei tullut niitä pastellinvärisiä vaatteita vastaan. Vaikka olen aikaisemminkin hälyttänyt uusia tuotteita huomasin nyt vasta että yhtä mallia tulee noin 10kpl erä. Mallista riippuen voi tulla täyttöjä mutta voi olla että Ison Omenan kauppaan tule yksi XS ja XL yhdestä tuotteesta. Olen aina kuvitellut että yhtä mallia saapuu hirveä määrä ja kaikkia kokoja paljon mutta näin ei ole.
Siinä samalla huomasin miten paljon tietoa hintalapussa on, sieltä näkee milloin tuote on tullut kaupaan, tuleeko täyttöjä, mihin osastoon se kuuluu ja kaksi eri tuotenumeroja. Varsinkin tyttöjen ja poikien farkut ovat samannäköisiä joten sillloin pitää osata lukea hintalappua. Olen viennyt niin paljon tuotteita esille ja takaisin omille paikoilleen että tiedän kohta missä mikäkin vaate asuu =)
Aiona ongelma on että vaatteet muuttavat paikkaa aika usein. Naisten sesonki vaatteet vaihtavat paikka jopa kaksi kertaa viikossa.
23.1.2015
Tänään ei tapahtunut mitään uutta joten ajattelin kertoa teille myymäläpäälliköstä. Paras asia hänessä on luottamus. Hän ei kokoajan seuraa miten meillä harjoittelijoilla menee, hän luottaa siihen että me osataan. Jos tekee jonkun virheen hän ei suutu eikä ala saarnaamaan siitä. Hän antaa minun tehdä kaikkea liikkeessä, yks aamu hän huuteli minulle että käypäs avaamassa ovea asiakkaille. Minä olen utelias ja kysyn paljon häneltä, että miten tässä kaupassa toimitaan, en tiedä kuuluisko ne asiat minulle aina, mut hän vastaa aina iloisesti. Älkää luulko että hän ei ole pätevä myymäläpäällikön tehtävään, mielestäni hän sopii siihen loistavasti. Hän on aina positiivinen, palvelee asiakkaita hyvin, on tiukka jos tilanne vaatii ja tekee hyviä päätöksiä. Koska hän on niin positiivinen, se tartuttaa meitä muita myyjiä.
VIIKKO 3
Tällä hetkellä mun pää on ihan sekaisin kaikista ihanista ideoista. Olen nähnyt niin paljon erilaisia malleja, yksityiskohtia sekä materiaaleja jotka itse haluaisin toteuttaa. Kävin ostamassa pienen kirjan mihin voi pirtää ideoita tulevaisuutta ajatellen.
Viikko meni taas todella nopeasti, totesin että seisomatyö ja kuntoilu on mahdollista yhdistää jos viikonloppuna saa levätä. Päällimäinen tunne on happy happy. Olen iloinen että työssä käyminen tuntuu taas kivalta ja että olen päätynyt niin ihanaan työypäristöön. Työkaverit ovat positiivisia ja ahkeria, kukaan ei seiso kassalla tekemättä mitään. Kaupassa löytyy aina jotain tekemistä, mikä sopii minulle hyvin =)
Jos on pakko keksiä jotain negatiivistä niin se on vapaa-aika. Kun tulen töistä kotiin lähden suoraan salille ja sieltä kotiin noin kuuden maissa. Sen jälkeen ehtis hyvin ommella vielä pari tuntia...yleensä olen niin väsynyt että pyörin ompeluhuoneessa saamatta mitään tehdyksi. Tämä on jotain mitä pitää kehittää ennen kuin mun salainen bisness pyörähtää käyntiin. Minulla on tänään synttärit ja jotain kivaa saattaa olla luvassa ensi viikolla....
26.1.2015
Myymäläpäällikkö aloitti päivän sanomalla että nyt on meidän, harjoittelijoden, vuoro vastata puhelimeen. Ensimmäinen soittaja oli Kiitolinjan kuljettaja joka ilmoitti että päivän kuorma oli saapunut varastoon. Ei kun avaimet käteen ja nopeasti alas ottamaan kuorma vastaan. Ei se ollut sen vaikeampaa, laskin montakoa laatikkoa siellä oli ja tarkistin että kuormakirjeessä oli sama luku. Kuski otti samalla mukaan tyhjiä laatikoita jotka oli menossa takaisin Ruotsiin.
Myöhemmin päivällä puhelin soi vielä kerran, yksi työntekijä ilmoitti että hän oli kipeä. Vielä ei tullut asiakaspuheluja.
27.1.2015
Tänään minun ryhmänohjaaja tuli käymään myymälään. Meillä oli kolmistaan, myymäläpäällikön kanssa pieni keskustelu minun harjoitteluajalta. Aamulla kuin luin arvostelukriteerit läpi aavistin että jotain hyvää oli tulossa. Niinhän siinä sit kävi että sain hyvää palautetta myymäläpäälliköltä =) Tuntui että tää oli viimeinen juttu mikä sinetöi koko tämän harjoitteluajan.
28.1.2015
Kiireinen päivä, eka kerta kun huomasin että työkaverit olivat stressaantuneita. Ens viikolla on kevät-malliston "lanseeraus" ja ennen sitä kaikki osastot pitää suunnitella uusiksi ja uudet vaatteet saada esille.
29.1.2015
Aamu alkoi roskakierroksella, kävimme viemässä pahveja Ison Omenan lastauslaiturille sijaitsevissa roskiksiin. Pahveja ja vanhoja somisteita oli pajon joten piti tehdä pari reissua roskikseen. Just kun olin päässyt ylös kauppaan, Kiitolinjan kuljettaja soitti, joten ei kun uudestaan alas ottamaan vastaan päivän kuorma.
30.1.2015
Aloitin päivän konttorissa, siellä oli iso kasa vaatteita ja asusteita jotka olivat rikkinäisiä eri tavoilla. Jotkut olivat asiakasreklamaatiot ja jotkut ihan uusia vaatteita. Tuotteet piti skannata pienellä koneella, jotta tuotteet saisi koneelle ja varastosaldo täsmäisi paremmin.
Loppupäivän hälytin uusia vaatteita, kävin varastossa ja olin kassalla. Tuli paljon musta-valkoisia vaatteita taas, toinen kevään hitti on leopardikuosi. Yksi intialainen nainen tuli etsimään mustia farkkuja, hän pyysi minua näyttämään kaikki vaihtoehdot. Oli kivaa kun pystyin näyttämään erilaisia vaihtoehtoja hänelle ja osasin myös kertoa minkä malliset ne olivat. Nainen oli tyytyväinen ja minä myös kun sain treenata mun englantin taitoa. Nyt viikonlopun viettoon ja sit vielä pari päivää =)
Viikko 4
2.2.2015
Myymälässä oli tänään vuorossa naisten vaatteiden rehang. Sain olla mukana rakentamassa farkku-seinä. Farkut laitettiin roikkumaan pienempiin henkareihin ja kaikki mallit vierekkäin. Törmäsimme pieneen ongelmaan, pisimmät farkut lahasivat lattiaan. Farkkujen yläpuolella oli hylly ja sen yläpoulella iso taulu jotta emme voineet lähteä siirtämään. Aikaisemmin en ikinä ole miettinyt miten vaatekauppojen seinät on oikeasti rakennettu, jatkossa tulen katsomaan vaatekauppojen seinät ihan eri tavalla. Laitoimme farkut niin ylös kuin mahdollista henkareille, ainakin näin aluksi.
3.2.2015
Viimeinen päivä. Tänään tuli kaksi eri pyörätuolissa istuvaa rouvaa jotka sain auttaa. Ensimmäinen halusi ostaa mukavia alushousuja ja toinen stay up:it ja yöpaidan. Molemmille löytyi mieluisat tuotteet ja he olivat kiitollisia avusta.
Päivä oli muuten ihan tavallinen. Hälytimme ihania uusia värikkäitä kevätvaatteita. Asiakaita oli vähemmän kuin aikaisemmin, huomaa hyvin että alennusmyynit ovat loppuneet. Meidän kaupassa vietiin myös viimeiset ale-vaattet alas varastoon.
Sain työharjoittelu-todistuksen ja kiitos-lahjan ja lähdin kotiin hymy huulillani.
Viikko 5 ja Lopputeksti
Tämä kokemus oli niiiiin paljon parempi kun olisin koskaan voinnut kuvitella.
Kiva kun olet aloittanut jo heti ensimmäisen päivän jälkeen blogin kirjoittamisen. Paikka vaikutti kivalta, varmasti viihdyt hyvin. Käyn lukemassa kommenttejasi täällä.
VastaaPoistaBlogiasi on kiva lukea. Kiva kun viihdyt noin hyvin työpaikallasia ja koet että olet oppinut paljon. Silloin se on täyttänyt tarkoituksensa.
VastaaPoista